Jammer genoeg heeft Covid-19 er voor gezorgd dat we bijzonder weinig reizen konden aanbieden in 2020. Bij de enkele reizen die we in het begin van het jaar uitvoerden, deden we verder met onze duurzame inspanningen.
Hier onder vind je een aantal van onze prestaties van het afgelopen jaar:
Het verminderen van het gebruik van single use plastic
We zijn erin geslaagd om al onze hotelpartners te overtuigen om hervulstations met drinkbaar water in hun hotel te plaatsen. Zo kunnen onze gasten (en ook andere gasten) hun eigen flessen bijvullen in plaats van plastic waterflessen voor eenmalig gebruik te kopen.
We gaan verder met de missie als ambassadeur voor ‘Refill My Bottle‘. Het overtuigen van hotels en restaurants en andere bedrijven om zich aan te melden als bijvulstation. We promoten dit ook bij onze leveranciers en partners. We zijn van plan om in 2021 nog meer promotie te maken.
Samen met 2 van onze Europese partners laten we een vrouwencoöperatie in Chitwan draagtassen maken als welkomstgeschenk voor onze klanten. Zo willen we een einde maken aan de plastic tassen voor eenmalig gebruik.
Daarnaast deden we ook de Plastic Pledge, zijnde een engagement als operator in toerisme om het gebruik van plastic te minderen en uiteindelijk overbodig te maken. Hier gaan we in 2021 verder mee door.
Duurzame accommodaties
We werken opnieuw samen met en gaan steeds op zoek naar nog meer kleinschalige, familiaal gerunde accommodaties en door gemeenschappen uitgebate home stays. We blijven onze accommodatie-aanbieders verder aanmoedigen om hun accommodaties duurzamer te maken.
Hiervoor zenden we hen sinds kort ook 4 maal per jaar een nieuwsbrief met tips en links naar voor hen interessante websites.
Duurzaam transport
Onze fiets die we vorig jaar kochten, is nog steeds beschikbaar voor ons personeel. Zo hebben ze een gezonder alternatief om zich te verplaatsen.
Ons transportbedrijf en hun chauffeurs kregen een refresher workshop over duurzaam rijden en wat hun gedragscode inhoudt. De voorzorgsmaatregelen voor Covid-19 werden hierin ook behandeld.
We adviseren klanten nog steeds om over de weg te reizen. Enkel indien het praktisch niet haalbaar is om over de weg te reizen, nemen we binnenlandse vluchten op in ons reisvoorstellen.
Duurzame excursies
We promoten een aantal activiteiten georganiseerd door of lokale NGO’s of door gemarginaliseerde individuen of gemeenschappen. Door ze als optie in onze reisplannen op te nemen, worden onze klanten aangemoedigd om een aantal van deze activiteiten te doen.
We hebben dit jaar ethische activiteiten met olifanten aangemoedigd, zoals een Happy Hour of een olifantenwandeling, waarbij je achter een olifant in zijn natuurlijke omgeving loopt. Na controle ter plaatse zijn we ervan overtuigd dat dit een geweldige manier is om bewustzijn te creëren rond dit thema.
Training van onze medewerkers
Onze freelancers hebben extra training gekregen over duurzame topics. Ze werden ook verder aangemoedigd om de online trainingen van Travelife te volgen. Onze oudste zoon is gestart als stagiair in ons bedrijf en heeft ook alle trainingen van Travelife gevolgd. Hij wordt verder opgeleid om in de toekomst de rol van ‘sustainability manager’ te vervullen.
De gidsen hebben een online training gevolgd over Covid-19. In ons bedrijf kregen ze een bijkomende training over deze topic. Hierin is gedetailleerd behandeld hoe een reis in het licht van corona er uit gaat zien en wat de symptomen van Covid-19 zijn!
We hebben in 2020 ook twee Nederlandse stagiairs van het BUAS mogen verwelkomen. Kim heeft 10 weken geholpen met de SEO van onze nieuwe website, Angela heeft dan weer ons marketingplan aangepakt en de social media klaargemaakt voor 2021. We menen dat het zeer zinvol is om studenten te laten kennis maken met een kleinschalige, duurzame reisorganisatie.
Teruggeven – donaties
Na onze beslissing van vorig jaar, dat we elk jaar een donatie willen doen aan 2 NGO’s, hebben we dit ook dit jaar weer gedaan. Weliswaar iets anders ingevuld.
Tijdens de lock-down in Kathmandu hebben we geld voor maaltijden gedoneerd in de regio van Kathmandu waar ons kantoor gelegen is. Met onze donatie konden meer dan 80 dagwerkers een dag hun maag vullen.
Daarnaast hebben we ons actief ingezet met een fundraising campagne. We hebben geld verzameld voor het aankopen van voedsel voor de 2 dorpen waar de meerderheid van onze gidsen en dragers vandaag komen, Bulde & Thulo Parsel. Je kan hier meer lezen over deze actie. We hebben niet alleen voorbije klanten, maar ook andere mensen aangemoedigd om te doneren via onze social media kanalen.
We zijn nog steeds actief betrokken als consultant van de private sector in een creatieve Think Thank van ondermeer Plan International. Het doel is om meer jonge vrouwen in het toerisme te krijgen, en om manieren te vinden om hen te trainen en te motiveren.
Actie tegen kindermisbruik in toerisme
Sinds juli 2020 zijn we lid van The Children`s Code tegen misbruik van kinderen in het toerisme. We hebben onze medewerkers op dit gebied verder getraind en dit in al onze andere documenten geïmplementeerd. Er is een duidelijk beleid en een duidelijke procedure in ons bedrijf: wij tolereren geen enkel kindermisbruik.