Nu het einde van 2022 nadert, hebben we de tijd genomen om onze duurzame inspanningen van de afgelopen jaren te evalueren. Hoewel 2020 en 2021 zeer uitdagende jaren waren, hebben we niet stilgezeten en zijn we blijven werken aan de verduurzaming van ons bedrijf. Als vrij klein bedrijf willen we bijdragen om van toerisme een kracht voor het goede te maken. Dit rapport omvat de jaren 2021 en 2022.
Hieronder staan enkele van onze prestaties van het afgelopen jaar:
Verminder van plastic voor eenmalig gebruik
– We zijn erin geslaagd om al onze leveranciers van accommodaties te overtuigen om water bijvulstations in hun hotel te plaatsen, zodat hun klanten hun flessen kunnen navullen in plaats van plastic flessen voor eenmalig gebruik te moeten kopen.
– Samen met 2 van onze partners hebben we een vrouwencoöperatie in Chitwan draagtassen laten maken als welkomstgeschenk voor hun klanten. Op deze manier willen we plastic tasjes voor eenmalig gebruik uitbannen.
– We blijven bewustzijn creëren bij onze klanten over dit onderwerp, door hen informatie te geven en hen te stimuleren hun eigen flessen bij te vullen.
Duurzame accommodaties
– We hebben de samenwerking met kleinschalige familieaccommodaties, gemeenschaps homestays en sociale ondernemingen uitgebreid. We hebben de accommodaties waarmee we werken verder aangemoedigd om hun accommodaties duurzamer te maken.
– We zijn gaan samenwerken met het Travelife Gold-gecertificeerde hotel Traditional Comfort hotel in Kathmandu. Dit hotel staat nu bovenaan onze lijst om aan te bieden aan onze klanten. Afhankelijk van hun budget natuurlijk.
– We hebben een webpagina gemaakt die toegankelijk is voor onze accommodatie leveranciers. Bij elke reserveringsmail krijgen zij de link naar deze webpagina. Zij kunnen er informatie vinden over goede praktijken en links naar certificeringslabels voor hotels.
Duurzaam vervoer
– We hadden een workshop over duurzaam rijden met ons nieuwe transportbedrijf en hun chauffeurs. Onze gedragscode werd in detail aan hen uitgelegd.
– We zijn begonnen met het toevoegen van een kaart met openbaar vervoer in sommige van onze routes. We promoten ook de ride sharing app Pathao bij sommige van onze klanten.
Duurzame excursies
– We voegen meer optionele excursies toe aan de reisroutes, om klanten aan te moedigen deze te boeken. Sommige extra activiteiten worden georganiseerd door lokale NGO`s of door gemarginaliseerde individuen of gemeenschappen.
Opleiding en persoonlijke ontwikkeling van ons personeel
– We hebben een 4-daagse training georganiseerd voor ons berggidsen. Zij kregen 3 dagen professionele leiderschapstraining, georganiseerd door de NGO KEEP. De vierde dag kregen ze een inhouse training over onze nieuwe guide manual en over hoe ze nog duurzamer kunnen trekken.
– We maakten het verplicht voor ons trekking personeel om 3 van de online Travelife trainingen te volgen voordat ze een trekking kunnen doen met ons bedrijf.
– We ontwierpen een handleiding voor trekkinggidsen, waarin duidelijk wordt uitgelegd wat we van onze gidsen verwachten tijdens de opdracht die ze van ons krijgen. Dit maakt dat iedereen op dezelfde manier werkt, en professioneler.
– We hadden twee Nederlandse stagiaires die 20 weken in ons agentschap hielpen, de ene deed dat nog online, de andere verbleef bij ons in Kathmandu.
Klantenervaring
– We maakten een customer experience map, om stromen in de customer journey op te sporen en de algemene ervaring van onze klanten beter te maken.
– We ontwierpen een uitgebreid feedback formulier, om te leren hoe we onze reizen kunnen verbeteren.
Teruggeven – Donaties & Samenwerking
– We zijn gaan samenwerken met de Bote Community Homestay in de Madi-vallei. We zullen niet alleen hun homestay opnemen in onze programma’s, maar ook helpen met de professionalisering van de homestays.
– We zijn in contact gekomen met Sustainable Mountain Architecture en nemen enkele van de projecten waaraan zij hebben gewerkt op in onze reizen, zoals een bezoek aan Sagarmatha Next in de Everest-regio. We zullen ook proberen enkele van de andere projecten waaraan zij hebben gewerkt in onze reisroutes op te nemen.
– We hebben betaald voor advertentieruimte in de jaarverslagbrochure van KEEP, we zien dat als een donatie aan de NGO.